به نام خدا

مادر عزیز! با شُمام...بله، خودِخودِشما!!

✔ مادر محترمی که یک روز به فرزندت می‌گویی:"به خانوم بگو مریض بودم که به مدرسه نیامدم" درحالیکه خودت و خودم خوب می‌دانیم که اینطور نبوده و بعد از چندین هفته مراجعه می‌کنی و از معلم می‌خواهی دروغگویی دخترت را درمان کند؛ ای‌کاش قبل از آن کمی به رفتارهای خود و اطرافیان کودکت بیشتر توجه می‌کردی. معلم در روز فقط پنج ساعت را با فرزند شما می‌گذراند و آنقدر هم حجم کتابها زیاد و طاقت فرساست که عملا جایی برای کارهای فوق برنامه برای معلم باقی نمی‌گذارد و‌اگر هم تاثیری داشته باشد قطعا تاثیری کوتاه مدت است، چرا؟‌ چون شما برای هرروز و همیشه و هرلحظه آیینه‌ی رفتار فرزند خود هستید.

✔مادر عزیزی که درس‌ها را پیش از تدریسِ معلم برای فرزندت تدریس می‌کنی، آن هم نه با روشهایی که آموزگار از آن‌ها استفاده می‌کند و باعث دوگانگی در ذهن فرزندت می‌شوی، ای‌کاش به جای تدریس‌های زود هنگام، به فرزندت احترام گذاشتن به بزرگترها و با دهان پر صحبت نکردن و خیلی چیزهای ساده‌ی دیگر را می‌آموختی و امر آموزش را به معلم واگذار می‌کردی.

✔ مادر نازنینی که با حالت استیصال به مدرسه می‌آیی و از معلم می‌خواهی که به دخترت محبت کند، چون تو فرزند خردسال دیگری داری و برای این دخترکت فرصت کافی نداری. بگذار بگویم که محبت معلم حد و اندازه مشخصی دارد و قطعا محال است که جای محبت مادرانه ی تو را بگیرد. ای‌کاش باور کنیم بچه هایی که در مدرسه از نظر محبت اغنا می‌شوند، اما در خانه مهر و محبت کافی دریافت نمی‌کنند، افراد پرخاشگری خواهند شد.

✔ مادر عزیزی که هرروز به مدرسه سر می‌زنی و نگران درس فرزندت هستی و هر روز از معلم قول می‌گیری مراقب باشد که دخترت از لحاظ درسی اُفت پیدا نکند. ای‌کاش پیش ازاینکه درس او اینقدرررر برای شما مهم باشد به او‌یاد می‌دادین که کمتر دست در بینی اش بکند.

✔ مادر مهربانی که هر روز به مدرسه میایی و از معلم می‌خواهی که جای نشستن فرزندت را تغییر دهد، چون همه‌ی بچه ها بد هستند و فرزند شما خوب.  ای‌کاش اجازه بدهی فرزندت سازگاری را یاد بگیرد. ای‌کاش اجازه بدهی یاد بگیرد چگونه از پس خودش بربیاید و بتواند مسالمت آمیز مسائلش را حل کند و حتی اگر حل نشد، بتواند با آن کنار بیاید و مطمئن باشید معلم مراقب بچه های شما هست. اتفاقا بچه ها خییییلی خوووب باهم سازش پیدا می‌کنند، این ما بزرگترها هستیم که نمیگذاریم بچه ها مسائلشان را خودشان حل کنند و سریع می‌خواهیم با تغییر موقعیت مسئله را حل کنیم، در حالی‌که فقط صورت مسئله را پاک کرده ایم.‌